post

Wie? De Minions? Nee, de Millennials! Geboren tussen 1980 en 2000. “Born in the cloud”. Misschien wat overdreven, maar wel opgegroeid met internet en PC’s. Met laptops op school en thuis. Vergroeid met hun smartphone en informatie en communicatie altijd (letterlijk) bij de hand.

Deze groep mensen begint het grootste deel van de medewerkers te vormen in Europa en de VS ergens tussen nu en 2020. Een oudere generatie, de babyboomers, gaat met pensioen. De kleinere groep, “generation X” (waar ik ook toe behoor) moet nog even door, maar wordt nu dus in aantal ingehaald door de Millennials. Wat is dat eigenlijk voor generatie? Een patatgeneratie? Geen doorzettingsvermogen? Geen zin om over te werken? Jobhoppers? Dat soort termen komen regelmatig langs als het over “onze” jongere generatie gaat. Maar is dat niet iets wat de babyboomers ook over de volgende generatie zeiden?

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Deze generatie is zeker wel ambitieus. Ze willen snel promotie maken, continu leren, maar vereisen een andere aanpak. Ze willen flexibel werken, hebben vaker dan tweemaal per jaar behoefte aan feedback en zijn gevoelig voor complimenten en aanmoedigingen. Ze willen betekenisvol werk en credits voor hun inspanningen. Wat ze in techniek, tools en merken die ze als consument kopen belangrijk vinden, vinden ze ook belangrijk in de keuze voor een werkgever, blijk uit onderzoek van PWC.

In dit derde en laatste blog rondom “Learning Decoded” van Microsoft deel ik mijn ideeën en conclusies.

Functiehuizen, beoordelingssystemen, opleidingsplannen enzovoorts, zijn meestal gebaseerd op de input en ervaringen van en met de vorige twee generaties. Er moet dus serieus gekeken worden naar een andere manier van feedback, van afspraken maken, van beoordelen, maar vooral van het kanaliseren van ambitie. Door veel vaker gebruik te maken van feedback kun je maximaal profiteren van de skills van de Millennials. Niet voor niets zijn scrum en agile werken zo populair onder deze generatie. In kleine groepen, flexibel, snel zichtbaar resultaat, dicht tegen de gebruikers van de oplossingen aan. Snel leren van fouten en bijsturen, prioriteiten bij iedere sprint opnieuw bekijken.  Zelf je tijd, manier en plaats van werken inrichten en ook snel kunnen doorgroeien in een andere rol of functie.

En dan learning. Twee weken per jaar een week in de schoolbanken en dan aan het einde van het jaar, afhankelijk van het halen van twee of drie examens wellicht een loonsverhoging? Het past niet meer. Microsoft heeft het deze week gehad over Professional Learning Products, boeken, online trainingen, klassikale trainingen, MOOC’s, Virtual Academy, e-learning, videobased learning: allemaal cursusproducten die ter beschikking zijn en waarmee een cursist zelf zijn leerplan kan invullen. Just in time & just enough learning, ingevuld op een manier, tijdstip, locatie en middels een device naar keuze. Klassikale trainingen voor diep technische onderwerpen zullen blijven. Begeleiding door een ervaren docent en consultant om studenten en trainees op gang te helpen ook. Dit wordt echter gemixt met andere manieren van leren. Hoe precies? Dat zal per land, per learning partner verschillen. Niet ieder land is zo “connected” als Nederland. Lang niet in ieder land zijn er zoveel trainingslocaties als in Nederland en lang niet overal worden er zoveel cursussen door werkgevers betaald als in Nederland. We hebben dus veel voordelen. Nu alleen die voordelen nog op de juiste manier inzetten!

Ik ben geen HR-expert en ook geen marketinggoeroe, maar het bereiken van Millennials en de manier waarop deze generatie beslissingen neemt is echt anders. De digitale marketing en het vindbaar zijn van je bedrijf, je medewerkers en praktische voorbeelden van werkzaamheden en projecten wordt steeds belangrijker. Social Selling, via LinkedIn of Facebook, storytelling via marketing en het aan elkaar knopen van deze componenten door sales is key. Marketing automation, het monitoren van je acties en daarop bijsturen, verkopen via bestaande relaties: allemaal stukjes van de puzzel. Niet alleen de Millennials nemen beslissingen op basis van relaties, zoekacties en sociale kanalen. De generaties ervoor doen dat ook. De manier van werken van de Millennials begrijpen wordt echter steeds belangrijker, want deze generatie stoomt zeer snel door tot het niveau van beslissers bij bedrijven!

We kunnen dus wel zeggen dat de Millennials er al zijn. Ze bereiken, boeien en binden om hun potentieel maximaal te benutten is waar bedrijven het verschil kunnen maken.

Comments (3)

  1. Filipe profile photo
    Filipe
    Beantwoorden

    Leuk blog! Interessant ​artikel! Als millennial ‘zijnde’ moet ik toegeven dat het klopt wat hier geschreven wordt.

  2. Pascal Wierckx
    Beantwoorden

    Nooit gerealiseerd dat ik een echte millennial ben. Vind dit wel een interessant artikel. Iedere generatie kinderen leert weer sneller IT vaardigheden. Kan me dan wel herinneren dat er geen internet was en ik een intel 80386 thuis had staan. De generaties na mij is helemaal opgegroeid met tablets en e-learning. En het komt echt voor dat de docent ICT op de middelbare school op sommige specifieke ICT onderwerpen minder kennis heeft dan de leerling.

    Had wel eens een keer ergens gelezen dat de de ogen van kinderen snel achteruit gaan. Door veel naar schermen te kijken worden de ogen erop afgestemd en is veraf kijken lastiger.

Leave a comment